Analisis Kesan Program Peningkatan Kompetensi Guru dalam Mengembangkan Bahan Ajar Berbasis ICT dalam Menghadapi Pandemic
Abstract
This activity aims to analyze the teacher's impression of the teacher competency improvement program in developing ICT-based teaching materials in dealing with the pandemic that has been implemented. This research is a Participatory Action Research (PAR) study with a qualitative descriptive approach. Participants who took part in the service program consisted of 25 teachers at SMA Negeri 1 Tembilahan. Data were obtained through questionnaires and descriptive analysis using SPSS version 26 for windows. The service program assessment consists of 3 constructs in which the results of the material constructs are obtained an average of 4.19 with good categories, the material delivery constructs are obtained an average of 4.36 with good categories and discussions/questions and answers obtained an average of 3.07 with good categories. So it can be concluded that the teacher competency improvement program in developing ICT-based teaching materials in dealing with the pandemic has a good impression on the participants.
Downloads
References
Ahmad, M. Y., & Tambak, S. (2017). Hubungan Metode Tanya Jawab dengan Minat Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(1), 89–110. https://doi.org/10.25299/althariqah.2017.vol2(1).650
Alwi, S. (2017). Problematika Guru Dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Itqan, 8(2), 145–167. http://ejurnal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/itqan/article/download/107/65/
Amin, M. (2017). Sadar Berprofesi Guru Sains, Sadar Literasi : Tantangan Guru di Abad 21. Prosiding Seminar Nasional III Tahun 2017 “Biologi, Pembelajaran, dan Lingkungan Hidup Perspektif Interdisipliner,” April, 9–20.
Anggraeni, R., Sulton, S., & Sulthoni, S. (2019). Pengaruh Multimedia Tutorial Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 96–101. https://doi.org/10.17977/um038v2i22019p096
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
Anwar, M. (2018). MENCIPTAKAN PEMBELAJARAN EFEKTIF MELALUI HYPNOTEACHING. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 16(2), 469–480.
Cahyati, S. S., & Rizkia, S. (2017). ANALISIS KEBUTUHAN SISWA DALAM MATERI BUKU TEKS BAHASA INGGRIS TINGKAT SMK. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi P2M, 5(1), 31–51.
Erni, S., Vebrianto, R., Miski, C. R., MZ, Z. A., Martius, & Thahir, M. (2021). Refleksi Proses Pembelajaran Guru MTs dimasa Pendemi Covid 19 di Pekanbaru : Dampak dan Solusi. Journal of Education and Learning, 1(1), 1–10.
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Pembelajaran Dalam Kaitannya Dengan Peningkatan Kualitas Guru. TADBIR : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 69–84. http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/517
Hadi, I., & Liskasaputri, N. (2021). Pelatihan Penulisan Soal Comprehension Questions Para Tutor Berbasis HOTS Bahasa Inggris. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 5(1), 100–106. https://doi.org/10.37859/jpumri.v5i1.2488
Herawati Daulae, T. (2019). Langkah-Langkah Pengembangan Media Pembelajaran Menuju Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Forum Paedagogik, 11(1), 52–63. https://doi.org/10.24952/paedagogik.v11i1.1778
Jusuf, H., Sobari, A., & Fathoni, M. (2020). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Bagi Siswa SMA Di Era Covid-19. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1), 15–24. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.212
Marlena, N., Dwijayanti, R., Patrikha, F. D., & Parjono, P. (2017). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah (Kti) Bagi Guru Sma Swasta Di Sidoarjo. Jurnal ABDI, 2(2), 45. https://doi.org/10.26740/ja.v2n2.p45-50
Masrukin, A., & Arba’i, A. (2018). Metode Diskusi Dan Tanya Jawab Dalam Pembelajaran Ski Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas Vii - H Mts Almahrusiyah Lirboyo Kediri. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 8(3).
Mastura, & Santaria, R. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Proses Pengajaran bagi Guru dan Siswa Pendahuluan. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(2), 289–295.
Misbahudin, D., Rochman, C., Nasrudin, D., & Solihati, I. (2018). Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah? WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 3(1), 43–48. https://doi.org/10.17509/wapfi.v3i1.10939
Muharni, L. P. J., Roza, Y., & Maimunah, M. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis TIK Menggunakan Peta Wilayah Untuk Menfasilitasi Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 148–163. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.395
Nurhayati, N., Zuhra, F., & Septiani, S. (2020). Peningkatan Kompetensi Calon Guru Ipa Melalui Pelatihan Pengelolaan Laboratorium. JCES (Journal of Character …, 3(3), 679–687. http://journal.ummat.ac.id/index.php/JCES/article/view/2871
Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). Problematika Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPS di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu. IJSSE : Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 49–54. http://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/ijsse/article/view/49-54
Rizky A, S., Trisiana, A., Ajrur R, F., Algileri M, L., Syaibani, I., & Nur F, S. (2020). Menumbuhkan Kesadaran Masyarakat Indonesia Untuk Memutus Rantai Penyebaran Wabah Covid-19. Jurnal Global Citizen: : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, (9)1, 51–62.
Saifuddin, M. F. (2018). E-Learning dalam Persepsi Mahasiswa. Jurnal VARIDIKA, 29(2), 102–109. https://doi.org/10.23917/varidika.v29i2.5637
Sari, M., & Asmendri. (2020). NATURAL SCIENCE : Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159
Shamrova, D. P., & Cummings, C. E. (2017). Participatory action research (PAR) with children and youth: An integrative review of methodology and PAR outcomes for participants, organizations, and communities. Children and Youth Services Review, 81. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.08.022
Sianturi, R. (2021). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru Berbasis Mbs. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, 12(1), 40–49. https://doi.org/10.23969/kebijakan.v12i1.3472
Sitohang, J. (2017). Penerapan Metode Tanya Jawab untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Suara Guru : Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3(4), 681–688.
Sulistiawati, S., Hakim, L., Lubis, P. H. M., Sulistyowati, R., Sugiarti, S., & Lefudin, L. (2021). Inovasi Pembelajaran E-Learning Dalam Menghadapi New Normal Di SMK Negeri 1 Lawang Wetan. Wahana Dedikasi : Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 4(1), 120. https://doi.org/10.31851/dedikasi.v4i1.5274
Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017). Pemanfaatan Teknologi Komputer Sebagai Media Pembelajaran Pada Guru Matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 1(2), 25. https://doi.org/10.35334/jpmb.v1i2.298